Tips voor het schrijven van een Personal Branding CV

Marloes Halmans

Categorie

Werk, Training & Coaching, Vacaturesites
Ben je aan het solliciteren? Zit je te stoeien met je Curriculum Vitae? Zit je, net als veel van mijn klanten, al uren te staren naar de knipperende cursor op je scherm? Een goed CV schrijven blijkt nog steeds niet gemakkelijk voor veel mensen. Maar geen paniek!

De arbeidsmarkt en de manieren van werk vinden zijn enorm veranderd sinds ik in 2007 als loopbaancoach begon. Het goede nieuws is dat de “regels” voor een goed (lees traditioneel) CV eigenlijk niet echt meer aan de orde zijn. Jij kent vast ook mensen in je omgeving die op een vernieuwende manier hebben gesolliciteerd. Of een creatief CV gebruikten. Personal Branding is het nieuwe solliciteren. En daarmee mag ook jouw CV er anders uit gaan zien.

Dus wis je oude CV of het concept dat je had en begin helemaal opnieuw. In dit blog zet ik de belangrijkste verschillen tussen een “oud” CV en een Personal Branding CV voor je op een rij. Met handige tips om jouw CV helemaal van nu te maken!

Het traditionele CV voldoet aan regels en conventies. Het Personal Branding CV laat jouw persoonlijkheid zien

“Hoe moet een CV er nu eigenlijk uitzien?” word me vaak gevraagd. Die vraag is niet te beantwoorden. Er is maar een “goed CV”. Dat is het CV dat het best laat zien wie jij bent, jouw persoonlijkheid laat zien en helder maakt wat jouw aanbod is. Jouw CV heeft uiteindelijk maar één doel: het moet ervoor zorgen dat de lezer geprikkeld is om je uit te nodigen voor een gesprek. Dat zal de lezer doen als jij naar zijn idee perfect kunt komen doen wat in het bedrijf te doen is, nu er een vacature ontstaan is. Ook zal hij zo goed mogelijk willen doorgronden wie je bent en wat je de organisatie kunt bieden. Maak dát dus zo concreet mogelijk. Laat jouw persoonlijkheid zien door te kiezen voor een lay-out, foto, lettertype, stijl en kleuren die passen bij wie jij bent. Zorg wel dat je CV goed leesbaar blijft. Kies ook vooral je eigen taalgebruik en laat wollige containerbegrippen weg. Vertel zo concreet en toegankelijk mogelijk wat je gedaan hebt. Wat de recruiter wil, is dat hij jou bij wijze van spreken aan het werk ziet, door de dingen die je beschrijft. Als je in jouw CV nog slim een aantal key words uit de vacature tekst laat terug komen, zal de recruiter de aansluiting met het gezochte profiel sneller zien.
Neem jouw persoonlijkheid en aanbod als startpunt voor hoe je je CV vormgeeft. Een recruiter zal het dan óf interessant vinden, óf hij vindt het niks. En dat is precies wat je wilt. Want uiteindelijk wil je toch terecht komen op een plek die bij je past? Voor de Zelfstudie cursus heb ik een aantal CV templates voor je bij elkaar gezet die je direct kunt gebruiken en aanpassen voor jouw eigen CV.

In een traditioneel CV som je op wat je gedaan hebt. In een Personal Branding CV laat je jouw toegevoegde waarde zien

De meeste mensen beginnen bij hun werkervaring op te schrijven wat ze gedaan hebben. Maar wie dat doet, laat de meest interessante ervaring vaak liggen! Verplaats je in de vacature. Wát zoeken ze? Wat moet je komen doen in deze functie? In jouw eerdere werkervaring liggen waardevolle bewijzen die duidelijk maken waarom jij perfect op deze functie past. Duik dus in jouw werkervaring en ga op zoek naar die bewijzen. Hiervoor moet je soms echt even dieper graven dan je gewend was. Welke projecten heb je gedaan? Welke kleine taken heb je óók gedaan maar was je al bijna weer vergeten? Wat heb jij gedaan waaruit blijkt dat je de klus in deze organisatie kunt klaren? Met deze nieuwe ogen naar je ervaring kijken houdt ook in dat je zelf mag kiezen welke functietitel je kiest voor je eerdere banen. Het is niet verplicht om de functienaam te gebruiken zoals die officieel in je contract staat vermeld. Kies voor een functietitel die zo goed mogelijk de lading dekt van wat jij daadwerkelijk iedere dag in die functie hebt gedaan.

Het oude CV is standaard, een Personal Branding CV valt op door eigenheid

Zeg eens eerlijk: begint jouw CV nog met het lijstje naam, adres, woonplaats, rijbewijs, nationaliteit, burgerlijke staat etc.? Vanaf welke plek op pagina 1 begint de informatie waar het écht om gaat in jouw CV? Deze zogenaamde personalia zijn nog steeds nodig op je CV. De lezer wil immers weten wie je bent en hoe hij jou kan bereiken als hij je wil uitnodigen. En dat is dan ook meteen de meest relevante informatie uit het personalia lijstje die je moet vermelden. Sla de rest over! Eerder schreef ik daar al dit blog over. Wie zich graag wil houden aan maximaal een of twee A4’tjes voor zijn CV heeft deze ruimte hard nodig!
Maak in plaats van dit opsommingslijstje een kleine header of footer. Hierin vermeld je je naam, geboortedatum en contactgegevens. Gebruik de ruimte daaronder voor een helder en pakkend persoonlijk profiel. Hierin verwerk je jouw persoonlijke talenten en laat je duidelijk zien hoe jij die inzet en met welk resultaat. Bewaak de heldere rode draad in je CV. Alles wat je vertelt over jezelf, in je werkervaring, profiel en extra informatie die je wilt vermelden, moet in relatie staan tot de functie waarop je reageert. Alles moet bijdragen aan de beeldvorming bij de lezer dat hij jou écht moet uitnodigen omdat hij anders dé kandidaat nog wel eens mis kon lopen!

Wil je graag meer gratis tips en tools voor je loopbaan? Over talent, solliciteren en Personal Branding? Je vindt ze in de Blue Chip Academy, de online leeromgeving waar je video’s, e-books en meer info vindt. Je kunt hier gratis toegang aanvragen!

 

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.