Service met een grote S

Erica en Jessica

Categorie

Werk
Ken je dat, dat je iets opmerkt wat je echt even aan het denken zet? Dit overkwam me vorige week, ik was bijna thuis na een dag met afspraken her en der. Voor mij reed een auto met grote letters achterop: ‘Gratis Ophaalservice’ met de gegevens van een dames- kledingwinkel. Dit betekent dus gemak en beleving voor ouderen en minder validen: opgehaald worden door een chauffeur om te komen shoppen in de winkel. Wat origineel. Vanuit mijn eerdere werkervaring bij Fonds Gehandicaptensport weet ik hoe belangrijk het is voor kwetsbare groepen om vooral actief mee te doen in de maatschappij. Zowel fysiek als mentaal: meedoen.

Hoe win je klanten voor je

Met de komst van online winkelen is dit concept een echte tegenhanger. En toch een zeer terecht initiatief, want iemand die bijvoorbeeld op leeftijd en/of aan huis gebonden is gaat er juist graag even tussenuit.  Thuisgekomen zag ik na wat online struinen dat zelfs EenVandaag eind vorig jaar aandacht aan deze winkel heeft besteed. Heel spontaan belde ik vervolgens met het modehuis. Of ik de volgende dag terug wilde bellen, want dan was eigenaar Henk zelf aanwezig en hij reed hun gasten. Hij zou er graag wat meer over vertellen. Reed hij echt zelf zijn gasten? Jazeker, bevestigde de medewerker mij. Ik keek nu al uit naar mijn telefoontje met hem.

Dat belletje geeft me nog steeds een glimlach. Zelden ervaar ik zo’n enorme passie. 

Al in de eerste minuut nodigde Henk me uit voor koffie om te praten over de Ophaalservice. Dat dit een groot succes is blijkt al snel, ook qua verkoop ziet hij dat uiteraard terug bevestigt hij. “Het is voor mijn gasten en ook voor mij echt een uitje”, zo vertelt hij, “ik heb een snoepdoosje in de auto met drie soorten snoepjes: zacht, iets harder, of een zuurtje en dan weet je het wel.” Ja, ik kan me direct voorstellen hoe hij de dames voor zich wint.  En wat ik hierbij zo mooi vind, het is geen truc. Geen marketing-truc. Het is echt. Van mens tot mens.

Geen online web-shop. Juist niet.

We praten wat verder en ik vraag Henk of zijn klanten ook online kunnen kopen.
“Nee”, antwoordt hij direct, “het gaat er bij ons echt om dat je in de winkel wordt geholpen, dat je persoonlijk advies en service krijgt. En daarnaast moet het gezellig zijn, daar zorgen we voor.”
Aandacht dus. Uiteraard heeft de winkel wel een website, en is er diverse content via facebook en instagram. “We zijn echt wel actief op social media, tuurlijk.” vertelt Henk trots. “En zo stond ook opeens Jan van EenVandaag op de stoep, en nu bel jij me vandaag, dus de auto geeft uitstekende PR.”

Zo kan het nog. Zo kan het ook.

Het modehuis heeft als familiebedrijf al een lange geschiedenis zo weet ik inmiddels en na mijn gesprek met Henk begrijp ik weer helemaal waar de uitdrukking ‘hart voor de zaak’ vandaan komt. In een tijd waarin veel winkelpanden leeg staan is dit toch een mooie opsteker. Het zou me dan ook niets verbazen als dit originele concept ook in andere regio’s wordt ingezet in de nabije toekomst. Zelf kom ik binnenkort zeker langs gaf ik Henk aan. Of ik hem dan vooraf even een app-je wil sturen, want dan zorgt hij ervoor dat hij er is. En zo sla ik zijn mobiele nummer op in mijn telefoon. Henk makes my day.

Note: Illustratie bij deze blog is van Garance Doré

Erica en Jessica zijn de eigenaren van WOMEN-AT-WORK. Ze geven in hun blogs op ZOOK.nl tips over WERK en allerlei onderwerpen die hieraan gelinkt zijn. Nieuwsgierig naar hun eerdere blogs? Klik dan hier: Blogs WOMEN-AT-WORK 

 

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.