Mensen werven: de kunst van het verleiden

Erica en Jessica

Categorie

Werk, Vacaturesites, Training & Coaching
De kunst van het verleiden.

Solliciteren is net sales. Je verkoopt jezelf en oh.., wat is dat moeilijk. En spannend. Iemand die goed kan verleiden is creatief in de manier waarop hij of zij het resultaat behaalt. Sales is een vak. En het valt of staat met goed luisteren. Hoe creatief ben je eigenlijk als sollicitant? En hoe creatief ben je als organisatie om het beste potentieel te verwelkomen? Dit laat enorm te wensen over, is onze conclusie. Met de blog ‘solliciteren is dit echt de definitie’ spraken we eerder onze wensen uit over een nieuwe vorm van solliciteren.

Warm cv sturen

Als het gaat om het curriculum vitae, dan vermoeden wij dat het in de toekomst een andere status zal krijgen. Het cv is gebaseerd op de levensloop en werkachtergrond van iemand (heel mooie bewijsvoering), maar laten we vooral vooruit kijken naar de juiste persoon op de juiste plek. Want een goeie match overstijgt het cv. Eigenlijk zou je als sollicitant pas je cv moeten sturen als je echt nieuwsgierig bent, nadat de organisatie haar best heeft gedaan om je te triggeren. Dit vraagt aan beide kanten creativiteit.

Van bel me niet naar bel me wel

Het wordt sollicitanten geadviseerd om te bellen voordat ze de brief schrijven, maar als contactpersoon bij de functie heb je niet altijd evenveel tijd voor deze belletjes. Het is eerder ‘bel me liever niet’… Wat een gemiste kans. Want als inhoudelijk contactpersoon heb je dé mogelijkheid om in gesprek te komen met iemand die (als het goed is) interesse heeft en wil verkennen of er voor beide kanten mogelijkheden zijn. Wat kun je veel uit zo’n belletje halen. Tip voor organisaties is om een gericht contactmoment te communiceren. Zowel sollicitant als organisatie sorteren zo voor op een eventueel gesprek aan tafel. Zie dit eigenlijk als de eerste ronde. En het is haalbaar. Echt. Maar je moet wel wat moeite doen.

Hoe wij verleiden

Het stempel van cv-schuiver drukt op werving&selectiebureaus. Het zal je misschien verrassen, maar het liefst introduceren wij mensen zonder het cv. Maar met hun verhaal. Dit verhaal is gebaseerd op de levensloop en werkachtergrond van iemand. Maar we kijken vooral vooruit als het gaat om een gerichte functie en de aansluiting met iemand. Het is prima om een cv toe te voegen als leidraad, maar de match zit in de totale context. Door te luisteren naar de wensen van twee partijen. Door vervolgens mensen te verrassen. Te verleiden met aandacht. Dit is waarde toevoegen.

Wat een mooi vak hebben wij toch.

Erica en Jessica zijn de eigenaren van WOMEN-AT-WORK. Ze geven in hun blogs op ZOOK.nl tips over WERK en allerlei onderwerpen die hieraan gelinkt zijn. Nieuwsgierig naar hun eerdere blogs? Klik dan hier: Blogs WOMEN-AT-WORK 

Fotocredit: 123rf.com - yupiramos

Reactie toevoegen

CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te controleren of u een menselijke bezoeker bent om zo spam te voorkomen.